L’IVAM exhibeix l’última intervenció de Juan Hidalgo

Sense haver-ho previst, l’obra es converteix en un homenatge a l’artista, recentment mort

L'IVAM exhibeix l'última intervenció de Juan Hidalgo, 'El món en un condó'

L’IVAM exhibeix l’última intervenció de Juan Hidalgo, ‘El món en un condó’

‘El món en un condó’ és el títol de la intervenció de l’artista canari Juan Hidalgo per a la façana de l’IVAM, dins de la línia ‘IVAM produeix’, que s’exhibeix des de hui, i que tot just una setmana després de la seua mort es converteix en un homenatge a l’artista canari.

Aquest treball, una fotografia de 81 metres quadrats, representa una bola del món dins d’un preservatiu lligat a la part superior i suspés en un fons blau.

Segons el crític d’art David Pérez, la intervenció constitueix un exemple de la hibridació de les seues obres i “una via per a indagar des d’un vessant metafòric al voltant del plaer que el món suscita i a la frustració que aquest inevitablement genera”.

El treball de Juan Hidalgo (Las Palmas de Gran Canaria, 1927-Ayacata, 2018) se situa en un espai en què la música, la ‘performance’, l’acció fotogràfica i l’univers objectual de caràcter més banal s’entrecreuen i bifurquen.

Premi Nacional d’Arts Plàstiques de 2016, Juan Hidalgo ha estat un artista inclassificable, que no es deixava encasellar, però que es va convertir per a molts en un referent. Estava fora de les normes, se les saltava conscientment, potser per això s’ha tardat tant de temps a reconéixer el seu treball, segurament perquè les seues obres incomodaven o obligaven a fer-se preguntes a través de gestos mínims que alguns considerarien frívols.

Hidalgo va ser un pioner, no només quan va formar part de ZAJ, el grup d’avantguarda que es va desenvolupar al mateix temps que Fluxus i Gutai, i que en les seues pròpies paraules “era com un bar: la gent entra, ix, es pren una copa i deixa una propina”, sinó també amb les obres que va fer en solitari.

Es va atrevir a tractar qüestions com el desig i l’amor, la qual cosa va provocar que es retiraren algunes de les seues obres perquè a alguns els molestaven. “Cal practicar la vida com a art, i després l’art com a vida”, va ser una de les seues frases.

L’obra de Juan Hidalgo per a la façana de l’IVAM forma part de la línia ‘IVAM produeix’, que promou la producció d’obra de diversos artistes i posa en valor
projectes ‘site specific’ per a alguns espais aparentment no museístics, com la façana, el vestíbul o l’esplanada del museu.

És la tercera intervenció a la façana de l’IVAM dins d’aquesta línia de producció artística, que es va iniciar al gener de 2017 amb l’obra de Cristina Lucas (Jaén, 1973), titulada ‘Box’, que al·ludia a un nínxol mortuori. En la segona, a càrrec de l’artista Marina Núñez (Palència, 1966), titulada ‘Un cos estrany’, la façana de l’IVAM semblava trencar-se violentament perquè una dona impactava contra aquesta.

Com a presentació de la intervenció de Juan Hidalgo per a la façana de l’IVAM, el crític d’art David Pérez, gran coneixedor de la seua obra, va impartir ahir una conferència sobre el treball de l’artista.

març 7, 2018

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per assegurar a la vostra experiència d’usuari. Si no modifiqueu la configuració , entendrem que accepteu l’ús de les mateixes i la nostra política de cookies, visiteu-la per obtenir més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies