El Consorci de Museus inaugura a Segorbe la mostra ‘Blasco Ibáñez i el rostre de les lletres’

El Consorci de Museus celebra l’Any Blasco Ibáñez amb l’exposició ‘Blasco Ibáñez i el rostre de les lletres’, una mostra que està viatjant per tot el territori valencià per a compartir amb castellonencs, valencians i alacantins la commemoració del 150 aniversari del naixement del literat valencià.

Després de ser exposada a la localitat castellonenca de Vila-real, la mostra arriba ara al Centro Cultural Olga Raro, de Segorbe, en col·laboració amb l’Ajuntament del municipi. L’exposició ha sigut presentada aquest matí pel director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont; l’alcalde de Segorbe, Rafael Magdalena, i la regidora de cultura, Teresa Mateo.

Pérez Pont ha assenyalat que “aquesta exposició té l’origen en una extensa investigació entorn del retrat fotogràfic espanyol, des dels seus orígens fins a la Guerra Civil, i que va donar lloc a la mostra ‘El rostre de les lletres’, organitzada per Acción Cultural Española. Ara, amb un nou discurs entorn de la figura de Blasco Ibáñez, viatja pel territori valencià per a aprofundir en el coneixement de la seua trajectòria”.

Rafael Magdalena ha assenyalat que és “molt important que Segorbe siga una de les etapes d’aquesta mostra, que té projecció nacional. A més, Vicente Blasco Ibáñez és un dels exponents de la cultura i les lletres valencianes, molt relacionat amb l’entorn pròxim de la població”.

Composta per 48 fotografies, ‘Blasco Ibáñez i el rostre de les lletres’ vol mostrar la imatge fotogràfica del gran escriptor valencià junt amb els més notables escriptors espanyols del seu temps. L’exposició està organitzada per Acción Cultural Española (AC/E), la Comunitat de Madrid i la Real Academia Española, amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana i del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Pérez Pont ha explicat que “aquesta exposició demostra el compromís de la Generalitat Valenciana i del Consorci de Museus amb la vertebració del territori, i permet que la cultura, i més concretament la figura del literat valencià, arribe a totes aquelles poblacions que vulguen sumar-se a aquesta commemoració”.

«Al mateix temps s’ha posat de manifest la confiança depositada en el Consorci de Museus per part d’altres institucions culturals estatals amb les quals estem col·laborant en aquest i en altres importants projectes, com l’exposició ‘Intermedis’, que es pot veure en el Centre del Carme de València, també organitzada per AC/E”, ha afegit.

El director del Consorci de Museus ha anunciat que ja es treballa en les dues pròximes itineràncies per a portar l’exposició a Borriana i a Benicarló.

Les fotografies de l’exposició ens mostren Blasco Ibáñez com a ciutadà, escriptor i tribú, des de les seues primeres estades a la presó valenciana de Sant Gregori fins a la tornada de les seues restes mortals, acompanyat per les més altes autoritats de la República i pel fervor dels seus paisans.

La visió fotogràfica de Blasco Ibáñez es complementa amb una selecció d’excel·lents retrats de grans escriptors espanyols que van coincidir amb ell en el seu pas per la vida. Fotografies de la seua vida pública i privada que permeten descobrir la persona que hi ha darrere del reconegut personatge.

Així, es pot veure Emilia Pardo Bazán amb el seu gat, als salons de la seua casa madrilenya del carrer de la Princesa, on rebia tot el Madrid de la societat i de la cultura, el 1910; José Echegaray a la seua arribada al Palau Reial per a una sessió de consultes amb el rei Alfons XIII (cap al 1905); Benito Pérez Galdós llegint galerades del seu discurs d’ingrés en l’Academia Española, el 6 de febrer de 1897, o Joaquín Sorolla retratant Jacinto Benavente el 1917, al seu estudi de Martínez Campos, actual Museu Sorolla.

L’exposició, comisariada per Publio López Mondejar i Lucía Laín com adjunta, arreplega les confluències entre els escriptors i personatges influents de l’època com Leopoldo Alas, ‘Clarín’, Antonio Machado o Federico García Lorca, junt amb els fotògrafs més famosos del moment, com Alfonso, Compañy, Franzen, Káulak, Nicolás Muller o Massip.

Destaquen en la selecció diverses imatges de grup en què es pot veure, per exemple, la tertúlia literària de la Cacharrería del Ateneo de Madrid, capitanejada per Manuel Azaña i Valle-Inclán, que es va convertir en els últims dies de la Monarquia en un actiu focus de conspiracions republicanes (1930). Així mateix, es pot veure una imatge de la redacció de la revista ‘España’ en què estan junts Ortega i Gasset, Azorín, Pío Baroja i Pérez de Ayala, entre d’altres.

De gran interés és també la fotografia de l’arribada de Blasco Ibáñez a Argentina, el 1910. Es diu que el van rebre més de cent mil persones. Quan va arribar al port de Buenos Aires, una dotzena de reporters van pujar a la coberta del vaixell per a fer-li les primeres fotografies al país.

La dimensió internacional del literat valencià es pot constatar en diverses fotografies. L’èxit i la popularitat de Blasco Ibáñez no van tindre fronteres. Durant una llarga gira de conferències pels Estats Units, l’escriptor va ser investit ‘Doctor Honoris Causa’ per la Universitat de Washington.

L’exposició és el resultat de més de vint anys d’investigació en desenes d’arxius públics i privats, espanyols i estrangers. Les fotografies que componen la mostra procedeixen de distintes institucions com la Biblioteca Nacional d’Espanya, la Biblioteca Valenciana, l’Arxiu Històric Provincial de Guadalajara, la col·lecció Pedro Melero, la Fundació José Ortega i Gasset-Gregorio Marañón, l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya o la Biblioteca del Congrés de Washington.

octubre 27, 2017

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per assegurar a la vostra experiència d’usuari. Si no modifiqueu la configuració , entendrem que accepteu l’ús de les mateixes i la nostra política de cookies, visiteu-la per obtenir més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies